Home Sanatate Psyllium: ce este si ce beneficii are?

Psyllium: ce este si ce beneficii are?

150
0
SHARE
psyllium beneficii

Psyllium este un supliment alimentar, respectiv un tip de fibre solubile, care se obtine din cojile semintelor plantei Plantago ovata, originara din India si Iran. Ca si in cazul altor fibre solubile, acesta absoarbe apa in intestin si devine un material vascos care faciliteaza eliminarea fecalelor. De asemenea, psyllium ajuta la controlul diareei, al colesterolului, tensiunii arteriale si greutatii corporale. Vrei sa afli mai multe despre beneficiile sale? Le detaliem mai jos, citeste articolul nostru pana la final!

Utilizari si beneficii ale psyllium

Psyllium contine un principiu activ numit „metamucil”, care este responsabil pentru multe dintre beneficiile sale. Consumul acestuia provoaca un usor efect laxativ care ajuta la combaterea constipatiei.
In plus, i se atribuie proprietati hipolipemiante, antidiabetice si antihipertensive. Este disponibil sub forma de capsule, granule, pulbere si lichide. Dar ce spune stiinta referitor la beneficiile sale?

Psyllium impotriva constipatiei

Cresterea aportului de fibre este una dintre metodele pentru a combate constipatia. Din acest motiv, psyllium este considerat un bun supliment impotriva acestei tulburari digestive. Mai exact, dupa ce este consumat, el absoarbe apa in intestine si formeaza o substanta asemanatoare gelului care faciliteaza expulzarea fecalelor.

O investigatie publicata in Farmacologie Alimentara & Terapeutica sugereaza ca un consum de aproximativ 5 grame de psyllium, de 2 ori pe zi, timp de 2 saptamani, a ajutat la cresterea continutului de apa si a greutatii fecalelor. La randul lor, acestea au dus la o crestere a miscarilor intestinale totale.

Boli digestive

Proprietatile digestive ale acestui tip de fibre nu se limiteaza doar la cele asociate cu constipatia. Dovezile arata, de asemenea, ca psyllium contribuie la tratamentul si prevenirea unor afectiuni precum diverticuloza, sindromul colonului iritabil si boala inflamatorie a intestinului.
Se pare ca psyllium absoarbe apa de pana la 40 de ori propria greutate a fibrei, ceea ce este benefic pentru a opri diareea. Aceste efecte se explica si prin capacitatea sa de a regla microbiota intestinala, deoarece favorizeaza cresterea bacteriilor sanatoase care colonizeaza intestinul.

Sanatatea cardiovasculara

Consumul regulat de fibre alimentare este asociat cu un risc scazut de tulburari cardiovasculare. Acest nutrient participa la controlul nivelului ridicat de colesterol, un factor de risc pentru patologiile vasculare si cardiace.

In acest sens, un studiu impartasit de PLoS One a stabilit ca suplimentarea alimentara cu 6 grame de psyllium pe zi, timp de 6 saptamani, este utila pentru imbunatatirea profilului lipidic. De asemenea, cercetarile publicate in Jurnalul de Etnofarmacologie au aratat ca aceasta fibra nu numai ca scade colesterolul rau (LDL), dar creste si nivelul de colesterol bun (HDL) la pacientii cu diabet de tip 2.
Alte efecte interesante sunt legate de controlul tensiunii arteriale. S-a constatat ca utilizarea suplimentelor de psyllium ajuta la reducerea hipertensiunii arteriale.

Diabet

Acest supliment de fibre ajuta la reglarea nivelului ridicat de glucoza la pacientii cu diabet zaharat de tip 2. Intr-un raport publicat in Jurnalul American de Nutritie Clinica, cercetatorii au descoperit ca administrarea de psyllium inainte de masa a ajutat la controlul glicemiei si a hemoglobinei glicozilate.

Studiile detaliaza ca psyllium stabilizeaza glicemia, deoarece incetineste procesul de digestie a alimentelor si optimizeaza utilizarea acestuia ca sursa de energie.

Pierdere in greutate

Trebuie sa fie clar ca suplimentele cu psyllium nu te ajuta sa slabesti intr-un mod miraculos. Obtinerea unei greutati sanatoase si stabile depinde de multi alti factori, precum dieta, exercitiile fizice si stilul de viata. Chiar si asa, acest supliment alimentar poate contribui la pierderea de kilograme.

Exista cercetari care sugereaza ca psyllium este asociat cu scaderea apetitului si are efecte pozitive asupra compozitiei corporale si greutatii. S-a constatat ca adaugarea de suplimente de psyllium in dieta contribuie la o reducere semnificativa a greutatii, a indicelui de masa corporala si a procentului de grasime corporala.

Citeste si: Remedii ayurveda pentru ingrijirea colonului

Posibile efecte secundare ale Psyllium

Pana in prezent, nu au fost raportate efecte secundare grave pentru consumul de psyllium. Majoritatea oamenilor par sa o tolereze bine in doze de 5-10 grame de 3 ori pe zi. Cu toate acestea, unii pot experimenta disconfort digestiv, cum ar fi crampe, gaze sau balonare.

In orice caz, din motive de siguranta, consumul acestuia nu este recomandat persoanelor cu obstructii intestinale, probleme de deglutitie sau tulburari care provoaca ingustarea tractului digestiv. Nici nu trebuie administrat concomitent cu medicamentele, deoarece poate interfera cu absorbtia sau efectul acestora.

Intr-un raport de caz distribuit in Revista Alergia México, psyllium a fost asociat cu o reactie de anafilaxie secundara la un pacient cu un diagnostic anterior de alergie la medicamente si rinita alergica. Astfel, se se pare ca, in cazuri rare, poate provoca eruptii cutanate, mancarime si dificultati de respiratie.

Cum sa consumi psyllium?

In general, se recomanda aportul de 5 pana la 10 grame de psyllium la mese, de 3 ori pe zi. Dar acest lucru poate varia in functie de producatorul suplimentului. Citeste eticheta si urmeaza recomandarile!
In orice caz, retine ca mai multe fibre nu inseamna mai multe beneficii. Un consum abundent al acestui nutrient poate fi contraproductiv. Ideal este sa va insotesti aportul de psyllium cu apa, pentru a evita un disconfort.

Ce este de retinut despre psyllium?

Pana in prezent, studiile stiintifice asupra psyllium sustin efectele sale laxative si digestive. Au existat chiar constatari pozitive cu privire la capacitatea sa de a regla colesterolul ridicat, trigliceridele, zaharul din sange si excesul de greutate.

In ciuda acestui fapt, trebuie sa stii ca nu este un produs cu proprietati miraculoase sau vindecatoare. De fapt, nu este un tratament de prima alegere impotriva constipatiei, ci un supliment al dietei. Daca suferi de anumite afectiuni si boli, consulta mai intai medicul!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here